انصاری گفت: ترامپ با بدعهدی خود نسبت به برجام، دیوار بی‌اعتمادی میان ایران و شرکت‌های اروپایی را بالا برده است.

ترامپ، دیوار بی‌اعتمادی میان ایران و اروپا را بالا برده استبه گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا انصاری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا اظهار کرد: بدون تردید برگزاری این نشست‌ها فرصت مغتنمی را برای تبادل نظر و بست مناسبت تجاری بانکی با اروپا فراهم می‌کند.

وی درباره منافع جمعی در سایر همکاریهای اقتصادی و در خصوص لزوم توسعه مناسبات تجاری و بانکی بین شرکت‌ها بانک‌های ایرانی و طرف‌های اروپایی تصریح کرد: این همایش فرصتی برای هم‌اندیشی و زمینه‌ساز گشوده شدن افق‌های جدید همکاریهای اقتصادی و تجاری میان شرکت‌های ایرانی و اروپایی است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ادامه داد: ایران با جمعیت 80 میلیون نفری و اقتصاد و ساختار صنعتی قوی، نیروی انسانی مجرب و آموزش دیده در کنار دارا بودن ذخایر سرشار انرژی و ثروت‌های طبیعی می‌تواند به قطب تولید کالا، ارائه خدمات و دریچه مطمئن دسترسی به بازار غرب و آسیا با جمعیتی بالغ بر 300 میلیون نفر و همچنین تأمین‌کننده عمده و قابل اتکای انرژی تبدیل شود.

انصاری با بیان اینکه هم اکنون رشد و توسعه اقتصادی در راس سیاست‌های اقتصادی کلان دولت قرار گرفته است، افزود: وزارت امور خارجه به عنوان سکان‌دار دیپلماسی اقتصادی کشور مسئول ایجاد هماهنگی‌های سیاست‌ها و پیشگیری برنامه‌های پیش‌بینی شده در عرصه‌های خارجی است.

وی اضافه کرد: تمامی نمایندگی‌های سیاسی و کلیه دیپلمات‌های وزارت امور خارجه در کنار ماموریت‌های سنتی خود، وظیفه تسهیل همکاری‌اقتصادی یک‌پارچه را به عنوان یک اولویت دنبال می‌کند؛ بر این اساس با ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گسترش همکاری‌های اقتصادی با همسایگان قدرت‌های بزرگ اقتصادی همچون اروپا و اقتصادهای نوظهور را در دستور کار قرار داده است.

ترامپ بر طبل رعب و هراس شرکت‌های خارجی برای تجارت با ایران می‌کوبد

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بیان کرد: اگر بخواهیم فضایی را که پس از برجام همه طرف‌ها به تعهدات خود پایبند می‌بودند تصور کنیم درخواهیم یافت که این پایبندی‌ و وفای به عهد می‌تواند فضایی نوینی را در جهان و آسیایی غربی ایجاد کند که ثمره آن دیپلماسی و گفتگو میان ملت‌ها بود؛ در چنین فضایی قطعا صحنه خاورمیانه بسیار متفاوت تر از امروز بود و البته دیوار بی‌اعتمادی نیز بسیار کوتاه‌تر. در این شرایط کشورهایی که امروز به سختی پشت میز مذاکره می‌آیند با اعتماد بیشتر و عزمی راسخ‌تر دور هم جمع شده و با اعتماد بیشتر به دیپلماسی و گفتگو و حل مشکلات می‌پرداختند.

انصاری اذعان کرد: برجام در دوران ریاست جمهوری سابق آمریکا از حمایت‌های لازم برخوردار نشد و اکنون نیز در دوران ریاست جمهوری ترامپ به شدت مورد تخریب قرار گرفته است. ترامپ با عدم پایبندی به تعهدات آمریکا در چارچوب برجام و ایجاد رعب و هراس برای تجارت با ایران میان شرکت‌های جهان و اروپایی نه تنها دیوار بی‌اعتمادی میان کشورها را بالا برد، بلکه بر آن لایحه‌های جدیدی نیز افزود.

وی تصریح کرد: دولت دوازدهم که دستاورد اعتماد بالای مردم و رویکرد سازنده در صحنه داخلی و خارجی را دارا است ، باوجود بدعهدی آمریکا همواره به تعهدات بین‌المللی خود از جمله برجام پایبند بوده و گزارش‌های ادواری آژانس انرژی اتمی که آنها را تایید کرده است گواه این ادعاست، این در حالی است که عدم پایبندی آمریکا به بدعهدی‌هایش دولت ایران به شدت تحت فشار افکار عمومی قرار گرفته است.

لزوم پشتیبانی بانک‌های اروپایی برای تعامل با بانک‌های ایرانی

وی با اشاره به قطع روابط بانکی کشورهای جهان با ایران در دوران تحریم، افزود: این موضوع باعث شد که فاصله‌ای میان رویه‌های بانکی ایران با استانداردهای بین‌المللی ایجاد شود، شاید یکی از مشکلات ما در فضای پسابرجام همین شکاف میان استانداردهای بانکی ایران و اروپا است؛ البته ایران با تکیه بر تجربه و نیروی انسانی تحصیل کرده خود به سرعت در حال پر کردن این شکاف است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه امروزه بانکداری الکترونیک با استقبال بسیار گسترده‌ای روبرو است، افزود: تطبیق نظام بانکی با استانداردهای بین‌المللی هم اکنون در دستور کار قرار گرفته و در این زمینه به پیشرفت‌های قابل توجهی نیز دست یافته‌ایم.

انصاری اضافه کرد: استانداردها به سرعت در حال ارتقا است ولی بدون شک دولت‌های اروپایی می‌توانستند با پشتیبانی بانک‌های خود و ایجاد ساختارهای بانکی مستقل هم‌زمان اقدامات موثرتری را در قبال ایران انجام دهند.

وی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های جامعه پویا ایران این است که پدیده‌های نوین در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و جامعه برای برخورد با آن ساز و کار های مناسبی می‌یابد؛ یکی از این پدیده‌های نوین نظام بانکی و استانداردهای بین‌المللی آن است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران به درک مقتضیات بانکداری مدرن اقدامات اصلاحی گسترده‌ای با حضور موثر بخش خصوصی ساماندهی کرده است. در این ساماندهی ضرورت سرعت بخشی به اصلاح ساختار و رویه‌های بانکی از طریق آموزش و هم‌زمان مراودات بانکی بین‌المللی کاملا تست می‌شود.

وی گفت: ایران ضمن تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و توانمند سرمایه‌های عظیم انسانی پیشرفت‌های چشمگیری را در این زمینه کسب کرده و به اصلاحات بانکی به عنوان یک فرایند مدرن پویا می‌نگرد.

انصاری تصریح کرد: تکیه بر ظرفیت‌‌های داخلی هرگز به معنای غفلت از فرصت‌های موجود در همکاریهای بین‌المللی نیست، چرا که ایران از این همکاریهای استفاده کرده و به آن ادامه خواهد داد.

وی یادآور شد: متاسفانه پیشرفت‌های قابل توجه ایران در زمینه بانکی به اندازه کافی مورد استقبال اروپا و FATF قرار نگرفته و هنوز در روابط بانکی دچار محدودیت‌هاو فشارهای سیاسی هستیم.

ارائه لوایح چهارگانه به مجلس در حوزه روان‌سازی روابط بانکی ایران با نظام بانکی جهان

وی گفت: صداقت این ادعا که ایران باید استانداردهای بانکی را رعایت کند و اغراض سیاسی پشت آن نیست، زمانی مصداق پیدا می‌کند که ایران بتواند از یک سطح قابل قبولی در معاملات بانکی خود هم زمان با اروپا برخوردار باشد؛ محدودیت‌های بی‌دلیل موجود صداقت این ادعا را نزد افکار عمومی ایران مورد تردید قرار داده است. دولت ایران با وجود بی‌اعتمادی مردم نسبت به اقدامات غرب با ارائه لوایح چهارگانه به مجلس شورای اسلامی تلاش کرده است تا با تصویب این لوایح، گام‌های بیشتری برای روان‌سازی روابط بانکی جمهوری اسلامی ایران با نظام بانکی ایران برداشته شود.

بانک‌های اروپایی در فضای پسابرجام، تعاملات بانکی با ایران را محدود کردند

انصاری بیان کرد: ایران همیشه واقع بین بوده و در جهت اعتمادسازی با کشورهای جهان گام برداشته است اما اعتماد سازی یک جاده یک طرفه و حرکت مجرد نیست. باوجود تلاش گسترده نظام بانکی ایران با استانداردهای بین المللی و عدم وجود موانع خاص در فضای پس از برجام، دولت‌ها و بانک‌های اروپایی در راستای برجام ظاهر نشدند و محدودیت‌هایی را در تعاملات بانکی با بانک‌های ایران اعمال کردند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران ادامه داد: نظام بانکی ایران قادر است با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی مسیر بهبود عملکرد خود را ادامه داده و استانداردهای خود را در یک فرآیند دائمی ارتقا دهد. با این حال همکاری و تعاملات بانکی بین المللی می‌تواند این روند را تسریع کند.

وی تصریح کرد: ما انتظارات عملی بیشتری از اروپا داشته‌ و داریم از کشورهای جهان به ویژه اروپا انتظار داریم که ضمن ممانعت از اقدامات پیمان شکنانه آمریکا سیاست‌های فعال‌تری را در جلب نظر افکار عمومی مردم ایران مبنی بر درستی راه را فراهم کنند.

انصاری گفت: این یک واقعیت است که پس از برجام فضای جدیدی میان ایران و اروپا حاکم شده است. باوجود برآورده نشدن انتظارات در این فضا تعاملات خوبی در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و موضوعات مورد علاقه طرفین صورت گرفت که می‌تواند مبنای محکمی برای تعمیق روابط همه جانبه و تعاملات است. این تعاملات نیازمند اراده سیاسی طرفین و گسترش فضای اعتماد و دوستی است.

پایین بودن بدهی خارجی ایران و رشد بانکداری خصوصی، بستری مناسب برای تعاملات اقتصادی بین المللی

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران ابراز کرد: بانکداری خصوصی در ایران با تکیه بر اعتماد مردم بر رویه‌های نوین بانکی از رشد خوبی برخوردار است. با اصلاحات بانکی به عمل آمده از سوی دولت یازدهم و دوازدهم انتظار می‌رود که این رشد در سال‌های پیش رو ادامه یابد.

وی اضافه کرد: رشد صادرات غیرنفتی باوجود همه فشارهای آمریکا بسیار امیدوارکننده است. همچنین پایین بودن بدهی خارجی و انجام تعهدات مالی در سال‌های بعد از انقلاب، شرایط مناسبی را برای همکاری اقتصادی در سطح بین المللی فراهم کرده است.

انصاری تصریح کرد: سیاست‌های مخرب آمریکا در غرب آسیا و رویکرد غیرعرفی و سلیقه‌ای ترامپ این منطقه را به محیطی ناامن و خطرناک تبدیل کرده است؛ ما همچنین امیدواریم که در سایه تدبیر رهبران جهان از جمله اروپا هیئت حاکمه آمریکا بر خِردورزی تکیه کند تا زورگویی و تجربه سال‌های گذشته در افغانستان، عراق، سوریه و یمن دوباره تکرار نشود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران گفت: موقعیت استراتژیک ایران در کنار همسایگی آن با 15 کشور از طریق مرزهای آبی و خاکی باعث شده است این کشور کهن از دیرباز پل ارتباطی مهمی میان نقاط شرق و غرب باشد. این ظرفیت بی‌بدیل می‌تواند یک فرصت فوق‌العاده همکاری با سایر کشورها را در جهت ثبات و اعتمادسازی فراهم آورد.

وی ادامه داد:‌ اقتصاد پویا و امنیت همزاد یکدیگر هستند و هیچ یک به تنهایی قابل دستیابی نخواهند بود. ایران بیشترین سود را از امنیت منطقه‌ای می‌برد. بهترین راه تأمین امنیت جمعی؛ توسعه اقتصادی و بهره‌مندی همه کشورها و استفاده آحاد ملت‌ها از منافع آن است.

 از مزایای اقتصادی برجام به نحو مطلوب استفاده نکرده‌ایم

انصاری با تأکید بر اینکه فرصتی برای از دست دادن نداریم، افزود: شرکت‌های ایرانی و اروپایی می‌توانند دست در دست هم برای تحقق این هدف برنامه ریزی کنند. ایران آغوش خود را به روی همکاری‌های اقتصادی خارجی باز کرده است. در این میان شرکت‌های اروپایی از جایگاه خوبی برخوردارند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران افزود: خوشبختانه پس از برجام در شرایطی قرار گرفته‌ایم که به روابط بانکی و مالی ایران و اروپا به نحو فزاینده‌ای توسعه یافته است ولی تا رفع کامل موانع، راهی نه چندان کوتاه پیش روست. تاکنون به دلیل اغراض سیاسی نتوانسته‌ایم به طور مطلوب از مزایای اقتصادی برجام استفاده کنیم و مناسبت‌های تجاری و بانکی خوب با طرف‌های خارجی از جمله اروپایی‌ها را به اندازه مورد نظر توسعه دهیم.

ایران آماده انعقاد همکاری دو و چند جانبه است

وی با بیان اینکه تحریم پاسخ مناسبی به اختلاف دیدگاه‌ها نیست، افزود: متأسفانه شاهد آن هستیم که برخی قدرت‌های بزرگ طی چند سال اخیر تحریم اقتصادی و محروم کردن ملت‌ها از مواهب تجارت کالا و خدمات را که دربردارنده منافع ملت‌هاست، در دستور کار خود قرار داده و تجارت اسلحه را که نتیجه‌ای جز تخریب، ویرانی منطقه و از بین رفتن جان انسان‌ها ندارد، در پیش گرفتند.

انصاری ادامه داد: قطع به یقین منافع کلیه طرف‌ها در آن است که رقابت‌های نظامی و امنیتی را به سوی همکاری و رقابت‌های اقتصادی سوق دهند، چراکه این مسیر به سود همگان خواهد بود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران ابراز کرد: می‌توانیم با همکاری و درک متقابل برای رفع موانع موجود همکاری کنیم و در سایه مواهب اقتصادی این همکاری‌ها برای آحاد مردم، رفاه و آسایش را به ارمغان آوریم. ‌امیدوارم با انتخاب این مسیر در آینده‌ای نزدیک شاهد گسترش روابط بلند مدت اقتصادی از جمله روابط بانکی میان ایران و کشورهای اروپایی باشیم که در این راستا شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی ایرانی آماده همکاری‌های دو و چند جانبه در داخل ایران در سطح منطقه هستند.

وی با تأکید بر اینکه ما می‌توانیم بازی را عوض کنیم، گفت: بازی نظامی گری و تحریم را منسوخ و منافع جمعی را در همکاری‌های اقتصادی باید محقق کنیم. ایران آماده این همکاری‌هاست و اروپا به عنوان یکی از قدرت‌های برتر جهان می‌تواند؛ نقش سازنده‌ای را در این مسیر ایفا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار